Cena novej Fabie opäť vzrástla a na malé rodinné auto už začína byť ľahko prestrelená. Za slušne vybavenú verziu dáte podobné peniaze, ako pred pár rokmi za Octaviu. V tejto situácii sa stáva ojazdený automobil dostupný a za cenu zníženú až o tretinu aj veľmi atraktívny. Slušne vybavená Škoda Fabia III. generácie s prijateľným nájazdom, možno už zaobstarať za zaujímavé peniaze. Poďme teda na Test Škoda Fabia III. generácia.
Aký motor do Fabia III?
Štvorvalcový motor 1.2 TSI je jasne najlepšou voľbou pre Fabiu. Tento motor (séria EA211) vo svojej finálnej verzii sa javí ako dokonale vyhovujúce pre tento model. Nevýhodou je, že toto je všeobecne známe a tieto motory postupne z trhu miznú. Nové Fabie už tento motor nepoužívajú a spoliehajú sa na preplňované litrové trojvalce. Štvorvalcový motor 1.2 TSI bol dostupný v dvoch výkonových variantoch – 66 kW s päťstupňovou prevodovkou a 81 kW so šesťstupňovou. Vyšší výkon je samozrejme pri jazde príjemnejší, ale znamená to aj častejšie radenie. Šesťstupňová prevodovka má rýchlosti nastavené viac na krátko.
Všeobecné odporúčanie, ktoré platí pre takmer všetky motory, je skrátiť interval výmeny oleja na 15 000 km a tankovať kvalitné palivo, aby sa zabránilo tvorbe karbónových usadenín. Pri vozidle, o ktoré máte záujem, by ste mali podrobne preveriť predchádzajúce intervaly výmeny oleja.
Test Škoda Fabia III. generácia, aká je?
Tretia generácia Fabie je ako použité vozidlo samozrejme výrazne cenovo dostupnejšie a navyše ponúka širšiu škálu motorov. Sedem rokov späť bolo možné zvoliť medzi benzínovými motormi 1,0 MPI a 1,2 TSI, ako aj 1,4 litrovým dieselovým motorom. Pred faceliftom v roku 2017 bola široká paleta motorov k dispozícii, čo vám dáva možnosť vyberať z ojazdených áut s pôvodným prevedením, ktoré disponujú motormi, o ktorých si štvrtá generácia Fabie môže len nechať zdať. S faceliftom tretej generácie došlo v oblasti motorov k určitému ústupu. Diesely boli úplne vyradené a najlepší štvorvalcový 1,2 motor bol nahradený menej presvedčivým litrovým trojvalcom, ktorý je dodnes hlavným motorom v ponuke.
Motor je u ojazdenej Fabie prvým miestom, ktoré by ste mali preskúmať, ak máte záujem o kúpu. Maloobjemové motory z VW koncernu môžu niekedy trpieť nadmernou spotrebou oleja. Škoda navyše stanovila rôzne servisné intervaly pre rôzne trhy a varianty, takže nie je neobvyklé, že niektoré autá mohli byť bez servisu až dva roky. To môže mať negatívny vplyv na životnosť motora.
Pri Škode Fabia III. generácie motory 1.4 TDI a 1.0 TSI nebrať!
Hoci sme národ, ktorý má sklon k dieselovým motorom TDI, v prípade Fabie je lepšie sa im vyhnúť. To naznačujú aj ceny – Fabia s motorom 1.4 TDI je často lacnejšia ako s benzínovým 1.2 TSI. Našťastie je na trhu pomerne málo ojazdených dieselových Fabií, čo znižuje riziko, že by ste si kúpili auto, ktoré vás nebude tešiť. Či už pozeráte po benzínovej alebo naftovej verzii, nezabudnite si motor pred kúpou poriadne skontrolovať.
Nahradenie motora 1.2 TSI slabším trojvalcom bolo vnímané negatívne už pri uvedení na trh, a pri ojazdených vozidlách to platí aj naďalej. Nie je to tak, že by motor nebol spoľahlivý, ale jeho nervózne správanie je pre vodiča nepríjemné a jazda s ním sa môže javiť ako trest. Znovu teda platí odporúčanie hľadať civilnejší a príjemnejší motor 1.2.
Pokiaľ na tom vaša drahá polovička vytrvá, radšej sa vyhnite aj dvojspojkovej automatickej prevodovke DSG. Test Škoda Fabia III. generácia ukazuje, že je pomerne citlivá a zďaleka nedosahuje trvanlivosť klasického systému Aisin z druhej generácie, a to ani čo sa týka jemnosti správania.
Škoda Fabia III. generácia, na čo si dať pozor?
Odporúča sa nastaviť servisný plán na pevný ročný interval alebo 15 000 km, najmä pokiaľ nenajazdíte mnoho kilometrov. Fabia vás rovnako pošle na ročnú kontrolu, aj keď máte nastavený predĺžený servisný interval. Olej by ste mali meniť častejšie, ideálne po 15 000 km. Pokiaľ jazdíte s motormi 1.0 TSI a 1.2 TSI predovšetkým v meste, je lepšie meniť olej už po 10 000 km. Pre motory TSI odporúčame palivo s aditívami a vyšším oktánovým číslom, základný motor 1.0 MPI znesie akékoľvek palivo. Dávajte pozor na stav chladiaceho systému. Interval 60 000 km na výmenu sviečok je pri TSI na hranici (lepšia je preventívna výmena po 45 000 km). Remeňové rozvody sa iba kontrolujú, ale po 8 rokoch alebo 160 000 km sa odporúča ich vymeniť.
Najčastejšie problémy ojazdených Fabií III
1. Korózne poškodenie piatych dverí v okolí svetiel osvetlenia ŠPZ (je potrebné včas opraviť a nahradiť LED svetlami)
2. Káble lambda sondy poškodené hlodavcami (pri motore 1.2 TSI)
3. Prehriaty motor, deformovaná hlava valca, problémy s vodnou pumpou (pri motore 1.4 TDI)
4. Opotrebovaná spojka (pri motore 1.0 TSI)
5. Vŕzganie a klepanie podvozku (typické malé problémy, ktoré možno lacno opraviť)
6. Nefunkčný systém pre detekciu predných nárazov (najčastejšie po výmene čelného skla, je potrebné ho znovu nastaviť)
Ďalším potenciálnym problémom môže byť interiér, kde treba venovať pozornosť hluku vychádzajúceho z prednej časti vozidla. Pokiaľ je hluk počuť od predného skla, je možné, že palubná doska nie je správne pripevnená, čo je známy problém u Fabie III. Jej tvrdé plasty potom môžu narážať na rám vozidla, čo môže viesť k opotrebovaniu a relatívne zložitým a teda nákladným opravám. Rovnako je dôležité skontrolovať všetky ovládacie prvky, multimediálny systém a dokonca aj rezervné koleso. Vzhľadom na dopyt po týchto položkách je možné, že ich niektorí úsporní majitelia predávajú samostatne, aj keď boli pôvodne súčasťou vozidla.
Kontrola Fabia III. generácie pred kúpou
Každopádne najdôležitejšie je si vozidlo pred kúpou poriadne preveriť a to najlepšie fyzickou kontrolou od odborníka. Predídete tým množstvu možných komplikácií, ktoré budete musieť riešiť hneď po kúpe vozidla. Ona Fabie tri je síce spoľahlivé a dobre vyrobené auto, ale na našom trhu sa nájde množstvo kusov, ktoré nemali patričný servis alebo mali autonehodu. Ak nie ste práve šikovný automechanik, môžete využiť našu kontrolu vozidla pred kúpou a auto vám poriadne preklepne náš technik.
Hodnotenie Fabia III. generácia
Fabia tretej generácie skutočne ponúka vyrovnané jazdné vlastnosti typické pre produkty koncernu Volkswagen. Jej riadenie je stabilné a isté, a hoci nie je určené na športovú jazdu, dokáže zvládnuť aj hrubšie zaobchádzanie. Vďaka kompaktným rozmerom, obzvlášť pri hatchbacku, je Fabia veľmi agilný, čo môže byť oproti jazde v SUV príjemnou zmenou. Pre pohodlnejšiu jazdu je odporúčané voliť kolesá s vyšším profilom, vďaka ktorým si budete môcť dovoliť ísť aj po cestách s horšou kvalitou povrchu.
Testy Škoda Fabia III. generácie ukazujú, že sa už začalo trochu šetriť oproti predchádzajúcim generáciám, ide stále o auto s solídnym spracovaním, kde ani po väčšom nájazde kilometrov nezačne nič vŕzgať alebo sa predčasne ošúchať. Interiér ponúka dostatok priestoru, najmä vpredu, zatiaľ čo zadné sedadlá sú skôr určené pre menší počet cestujúcich. Ovládanie je stále konzervatívne a založené na tlačidlách.
Pokiaľ si vyberiete auto so starostlivým výberom a vyhnete sa verziám s dieselovým motorom, a pokiaľ budete dodržiavať odporúčanú údržbu (ako je pravidelná výmena oleja, tankovanie kvalitného paliva atď.), potom väčšina ojazdených Fabií bude schopná prejsť ešte veľa kilometrov. Potenciálne problémy nie sú časté a väčšinou sú menšieho rázu: môže dôjsť k poškodeniu káblov pri motore 1.2 TSI spôsobeného kuny, môže sa objaviť korózia okolo zadného rámčeka ŠPZ, a občas môžu vŕzgať tyčky stabilizátora. To je však takmer všetko. Fabia tretej generácie je stále jednoduché a dobre spracované auto s nízkymi prevádzkovými nákladmi.
Sledujte nás prostredníctvom našich sociálnych sietí, nech vám neunikne žiadna novinka.