
Nákup ojazdeného automobilu v bazáre nemusí byť tak výhodný, ako sa na začiatku môže zdať. Ako postupovať, ak vám vozidlo čoskoro po nákupe zlyhá? Poskytneme vám rady, na čo si dať pri nákupe pozor a ako efektívne uplatniť reklamáciu. Ako teda reklamovať auto v autobazáre?
Od prvého mesiaca roku 2014 sú procesy reklamácie riadené novým občianskym zákonníkom. Pre zmluvy uzatvorené pred touto dobou sa uplatňujú staršie pravidlá. Aby sme vám pomohli lepšie sa orientovať, poskytujeme návody na postup.
Ako reklamovať auto v autobazáre? Návod tu!
Možnosť uplatniť skryté vady u predajcu máte do 24 mesiacov od prevzatia ojazdeného automobilu. Predajca môže túto dobu skrátiť po dohode s kupujúcim, avšak nikdy na menej ako 12 mesiacov. Predajca je povinný upozorniť zákazníka na všetky chyby vozidla pri predaji.
V prípade, že sa vada objaví počas šiestich mesiacov od kúpy, zákon predpokladá, že problém existoval už počas predaja. Predajca musí doložiť, že to tak nebolo.

Príklad: Predstavte si, že ste si kúpili ojazdený automobil a po štyroch mesiacoch začne zlyhávať prevodovka. V tomto prípade by zákon predpokladal, že problém s prevodovkou existoval už pri predaji. Pokiaľ by sa predajca chcel vyhnúť zodpovednosti za vadu, musel by preukázať, že prevodovka bola v poriadku v čase predaja. Je teda dôležité byť si vedomý svojich práv a nárokov pri uplatňovaní reklamácie.
Neexistuje žiadne špecifické nariadenie, ktoré by predpisovalo, akým spôsobom majú predajcovia ojazdených vozidiel vozidlá kontrolovať pred predajom. Avšak zákon o ochrane spotrebiteľa vyžaduje, aby predajcovia poskytovali pravdivé informácie o stave áut. Predajca ojazdených vozidiel by mal jasne a zrozumiteľne oznámiť zákazníkovi, v akom stave sa auto nachádza a aké presné nedostatky na ňom sú. Navyše, ak zákazníkovi predajca oznamuje, že vozidlo je úplne v poriadku, keď v skutočnosti nie je, môže byť takéto konanie považované za nekalú obchodnú praktiku.
Postup pri uplatňovaní reklamácie

Počas celého procesu reklamácie by malo vozidlo zostať v takom stave, aký bol pri zistení závady. Ak vozidlo necháte opraviť, už nemôžete uplatniť žiadne nároky. To môže byť nepríjemné, pretože auto môže byť po celú dobu neschopné jazdy.
Ak chcete závadu skutočne reklamovať, musíte najskôr písomne uplatniť svoj nárok u predajcu. Pokiaľ ide o predaj od podnikateľa (napr. autobazár), je povinný zostaviť reklamačný protokol. Na tomto protokole trvajte a uchovajte si jednu kópiu. Od chvíle uplatnenia reklamácie začína plynúť tridsaťdňová lehota na jej vybavenie.
Predajca však môže reklamáciu zamietnuť. V takom prípade je vhodné nechať si vypracovať znalecký posudok a pokračovať v reklamácii. Pokiaľ ani to nepomôže, zostáva sa obrátiť na súd, ideálne so znaleckým posudkom. Náklady na právnika môžu byť v prípade oprávnenej reklamácie taktiež uplatnené.
Pokiaľ predajca súhlasí s vašou reklamáciou, je nutné zaznamenať, aký spôsob nápravy s vami predajca dohodol (oprava, zľava z ceny, odstúpenie od zmluvy). Až potom môžete vozidlo nechať opraviť.
Dôležité kroky pri nákupe ojazdeného automobilu
- Starostlivo si prečítajte kúpnu zmluvu a súvisiace obchodné podmienky.
- Zvážte ponúkané finančné možnosti a overte si zmluvné podmienky. Spočítajte celkovú cenu úveru a zvážte jeho výhodnosť.
- Skontrolujte históriu vozidla, najmä priebeh najazdených kilometrov, či auto nebolo ukradnuté alebo havarované atď.
- Pred nákupom ojazdeného vozidla sa vždy obráťte na odborníkmi pre fyzickú kontrolu. Zistíte tak, v akom technickom stave sa aktuálne vozidlo nachádza a budete môcť urobiť informované rozhodnutie.
- Zistite skutočný rok výroby vozidla. Cena by mala zodpovedať tomuto roku.
- Pokiaľ po nákupe zistíte u vozidla vadu, či už technickú alebo v jeho histórii (napr. prekrútený tachometer), bezodkladne vozidlo reklamujte.
Reklamovať auto v autobazáre? Môže to byť na dlho!

Čestný predajca sa k reklamácii postaví zodpovedne, ale nepoctivý predajca sa bude snažiť vyhnúť oprave vozidla alebo vráteniu peňazí za každú cenu. Reklamačný proces tak môže často viesť k dlhotrvajúcim a finančne náročným súdnym sporom. Preto je dôležité starostlivo zvážiť závažnosť závady. Vždy je najlepšia prevencia a vozidlo nechať skontrolovať ešte pred nákupom.
Kde hľadať radu?
Teraz už viete, ako reklamovať auto v autobazáre. Než sa rozhodnete pre reklamáciu vozidla, určite ho nechajte preskúmať v autoservise a získajte protokol o zistených problémoch. Následne by ste mali konzultovať svoju situáciu s právnym odborníkom, ktorý zhodnotí vaše šance na úspech v reklamačnom alebo súdnom konaní.
Pokiaľ si nie ste istí, či vo vašom prípade ide o skrytú vadu, môžete využiť bezplatné konzultácie na týchto webových stránkach
Tento článok zhŕňajúci tému: Ako reklamovať auto v autobazáre je jednoduchým odporúčaním. Nie sme odborníci na právo a neposkytujeme žiadne právne služby. Weby www.vasenaroky.cz a www.vasestiznosti.cz nie sú v správe spoločnosti Automato sro.
Sledujte nás prostredníctvom našich sociálnych sietí, nech vám neunikne žiadna novinka.