Na začiatok si musíme povedať, že kúpa ojazdeného auta je vždy trochu risk a krok do neznáma. Nikto nám nikdy na 100% nezaručí, že práve ten jeho konkrétne predávaný automobil, neprežil za svoj život nejaký ten karambol alebo sa niekto trochu nepohral s tachometrom. Poďme sa teda pozrieť na to, ako sa nenechať napáliť a ako odhaliť, či to naše vyhliadnuté ojazdené auto, nebolo náhodou búrané.
Skoro každý z nás už vo svojej vodičskej kariére asi zažil nejaký ten ťukanec alebo aspoň odretý nárazník. Také nehody má za sebou skoro každé auto a netreba sa ich zas až tak báť. To, že auto má nové predné sklo alebo svetlá, nemusí znamenať nejakú fatálnu nehodu, ale napríklad len odletený kamienok, alebo ľahkú „pusinku“ na parkovisku.
Problém nastáva v okamihu, keď je auto búrané na niektorej z jeho nosných častí. V takom prípade sa oprava musí vykonávať iba podľa platných predpisov výrobcu. To býva väčšinou dosť nákladné. Preto sa dosť často stáva, že sa auto iba narovná a búraná časť sa zatmelí a nalakuje. Táto fušerská oprava má ale bohužiaľ za následok zhoršenú bezpečnosť ojazdeného auta. Tomuto môžete predísť s našou kontrolou ojazdeného vozidla. Na čo si teda dať pozor?
Škáry
Ako prvé si na kontrolovanom ojazdenom aute vždy prezrite všetky škáry. Skontrolujte, či veľkosť a priemer škár je všade rovnaký, či na jednej strane kapoty nie je škára užšia a na druhej strane zas širšia. Skontrolujte taktiež všetky dvere a to aj tie kufrové. Bohužiaľ sa niekedy stáva, a to hlavne u automobiliek nechvalnej povesti a kvality, že škáry sa budú ľahko vlniť už od výroby. Preto táto kontrola nie je určite stopercentná, ale u renomovaných značiek, ako Volkswagen alebo napríklad Toyota, by s tým problém byť nemal. Napríklad naša kontrola ojazdeného vozidla má viac ako 170 kontrolných bodov.
Sila laku
Jedným z ďalších ukazovateľov, že s autom nebolo niečo v poriadku je sila laku. Ale ako zmerať silu laku u ojazdeného vozidla? Merač hrúbky laku sa dá zaobstarať už za pár sto korún a meranie je s ním veľmi jednoduché a zvládne to aj amatér.
Hrúbka laku pri novom aute sa pohybuje okolo 100 μm a hrúbka lakovaného dielu bude niekde okolo 200 μm. Ak vám prístroj nameria ešte väčšie čísla, iste sa tu konala nejaká poriadna divočina a na meranom diele sa niekto pekne vybláznil. To, že nejaká časť auta bola lakovaná, ešte nemusí znamenať veľkú nehodu, mohlo ísť naozaj len napríklad o odreninu, krúpy alebo zas iba o odletujúce kamienky.
Airbag

Trochu pracnejšou, ale za to účinnejšou metódou, ako spoznať búrané ojazdené auto, je kontrola airbagu.
Každý airbag by mal mať totiž dátum výroby a to potom možno porovnať s dátumom výroby daného auta. Najľahšou cestou je kontrola airbagu vodiča, ktorý ide väčšinou demontovať veľmi ľahko a rýchlo. Ak teda zistíme, že airbag vodiča má iný dátum výroby, než auto samotné, je skoro isté, že auto muselo dostať peknú šupu, pretože airbag vám pri ľahkom ťuknutí hneď tak nevyletí.
Sklá, svetlá, bezpečnostné pásy
Rovnako ako je to pri airbagu, tak aj všetky sklá na vozidle disponujú dátumom výroby. Ak majú teda nejaké sklá dátum výroby mladší, než je samotné auto, budú určite menené. Oproti airbagom, výmena skla, a to hlavne toho predného, je jedným z najčastejších servisných úkonov, hlavne vďaka odletujúcim kamienkom. Je to teda len ďalšia nápoveda, v skutočnosti môže ísť o banálnu záležitosť, ktorá nám vo finále skôr pomôže, než uškodí. Vlastne to isté platí pri svetlách. Výmena svetiel môže mať veľa banálnych dôvodov a to napríklad opotrebenie, vlhkosť, zašlosť, alebo napríklad prasklinku od kamienka. Trochu iné je to pri bezpečnostných pásoch, ktoré sa zas tak veľmi nekazia a poškodenie nejakým externým vplyvom tiež nehrozí. Ich výmena môže byť nutná pri vozidle, ktoré bolo poškodené pri dopravnej nehode. Tieto a mnohé ďalšie pasce pomôže odhaliť naše Prehliadka ojazdeného vozidla AUTOMATO. Najlepšie ale urobíte, keď kúpite auto už preverené a s Certifikátom AUTOMATO.