Pokiaľ by sa o kombíku rozhodovalo len podľa veľkosti kufra, Škoda Superb kombi z rokov 2015-2024 by vyhrala bez debaty. Tento model vychádza z už aj tak priestranného hatchbacku Superb a pridáva ešte viac miesta v batožinovom priestore, čo z neho robí jednoznačného víťaza vo svojej triede a možno aj na celej ceste. Ale dobré kombi musí ponúknuť viac ako len priestor. Našťastie Superb exceluje aj v ďalších aspektoch a dokáže tak splniť širokú škálu potrieb svojich užívateľov. Poďme teda na Test Škoda Superb III. generácia
Aký motor do Superb III?
Základná motorizácia modelu Škoda Superb, 1.4 TSI, prináša prekvapivo dobrý výkon a efektivitu. Aj keď systém na odpájanie dvoch valcov nemusí byť ideálny pre časté mestské jazdy. Pre tých, ktorí preferujú pokojnejší štýl riadenia a manuálnu prevodovku, ide o veľmi vhodnú voľbu. Tento motor umožňuje spotrebu okolo siedmich litrov, čo je lepšie ako pri neskôr predstavenom motore 1.5 TSI, ktorý čelí určitým technickým problémom.
Ďalšou možnosťou je motor 1.8 TSI, ktorý je známy svojou spoľahlivosťou a kombináciou priameho a nepriameho vstrekovania, čo zabraňuje ukladaniu uhlíka v motore. Napriek tomu je odporúčané vyhnúť sa verzii s automatickou prevodovkou DSG so suchými spojkami kvôli jej nižšej spoľahlivosti a obmedzenému krútiacemu momentu.
Ako skvelú alternatívu ponúkame motor 2.0 TSI s výkonom 140 kW z roku 2018, ktorý nahradil starší 1.8 TSI. Ponúka vynikajúce jazdné vlastnosti s takmer šesťvalcovým pocitom a ekonómiu, kedy pri umiernenej jazde dosahuje spotrebu do ôsmich litrov na sto kilometrov. Výkonnejšia verzia tohto motora síce poskytuje lepšiu dynamiku, ale najlepšie sa hodí na pokojnejšiu jazdu, než na agresívne radenie.
Pre tých, ktorí preferujú dieselové motory, je 2.0 TDI výbornou voľbou pre dlhé diaľničné cesty. Zatiaľ čo menší dieselový motor 1.6 TDI sa môže zdať nedostatočný, verzia 2.0 TDI s výkonom 110 kW predstavuje spoľahlivú a ekonomickú voľbu, obzvlášť bez nutnosti používania AdBlue v prvých verziách. Väčšie dieselové motory už vyžadujú AdBlue, čo v počiatočných verziách môže spôsobovať problémy so snímačmi a snímačmi. Napriek tomu sa očakáva, že modely Superb III 2.0 TDI bez AdBlue zostanú aj v budúcnosti veľmi žiadané na trhu s ojazdenými vozidlami.
Pri kúpe ojazdenej Škody Superb dôkladne skontrolujte celý motorový priestor na rôzne úniky kvapalín. Ak nie ste profík, je najlepšie na kontrolu vozidla pred kúpou prizvať skúseného technika, ktorý vám celý automobil podrobne skontroluje a vyhnete sa následne veľkým investíciám do servisu.
Všeobecné odporúčanie, ktoré platí pre takmer všetky motory, je skrátiť interval výmeny oleja na 15 000 km a tankovať kvalitné palivo, aby sa zabránilo tvorbe karbónových usadenín. Pri vozidle, o ktoré máte záujem, by ste mali podrobne preveriť predchádzajúce intervaly výmeny oleja.
Test Škoda Superb III. generácie, aký naozaj je?
Test Škoda Superb III. generácie, aký naozaj je?
Na trhu s použitými vozidlami nájdete veľké množstvo modelov Škoda Superb, pričom výrazná časť z nich má domáci pôvod. Odporúča sa, aby sa záujemcovia o kúpu zamerali práve na tieto vozidlá, pretože obvykle disponujú jasne dokumentovanou históriou a pôvodom. Napriek tomu, že import vozidiel, napríklad z Nemecka, môže na prvý pohľad pôsobiť lákavo, treba počítať s vyšším rizikom možných manipulácií s históriou vozidla pred jeho registráciou v Českej republike. Je známe, že aj keď nákup priamo od autorizovaného dealera značky v Nemecku môže pôsobiť ako bezpečnejšia voľba s menším rizikom falšovania histórie, často to nebýva cenovo výhodnejšie ako nákup na tuzemskom trhu.
Aj po rokoch na trhu si Škoda Superb tretej generácie udržuje svoj atraktívny vzhľad, vďaka čomu stojí pevne medzi konkurenciou. Dielo dizajnéra Jozefa Kabaňa sa vyznačuje čistými a jednoduchými líniami, ktoré odolávajú zubu času a stále vyzerajú moderne. Kombinácia štýlových kolies a atraktívneho odtieňa laku z neho robí auto, na ktoré môžete byť právom hrdí.
Superb si zároveň zachováva svoju pozíciu lídra v praktickosti. Vo verzii kombi ponúka obrovský kufor s objemom 660 litrov, ktorý je možné rozšíriť na takmer 2000 litrov, a je známy mimoriadne priestrannými zadnými sedadlami, poskytujúcimi komfort kráľovských rozmerov. Ani vo variante Combi nie je núdza o priestor nad hlavou, čo cestujúcim v zadnej časti vozidla umožňuje pocit skutočnej voľnosti. Dlhý podsedák sedadiel zaisťuje pohodlie aj na dlhších cestách.
Čo sa týka interiéru, test Škoda Superb III. generácie nán naznačil, že vozidlo ponúka vynikajúcu ergonómiu, pohodlné sedadlá a kvalitné spracovanie. Hoci niektorí môžu vozidlo považovať za konkurenciu luxusným značkám, treba mať na pamäti, že Superb je v prvom rade výborne vyrobeným vozidlom pre bežných užívateľov. Napriek tomu, že nevytvára dojem luxusu v štýle najvyššej triedy, jeho interiér je navrhnutý s ohľadom na funkčnosť a dlhodobú odolnosť.
Napriek svojej jednoduchosti a orientácii na praktické využitie ponúka Superb pohodlnú a tichú jazdu, ktorá je zároveň bezpečná a spoľahlivá. S ťažkým dieselom nad prednou nápravou nie je ideálnou voľbou pre dynamickú jazdu, ale pre tých, ktorí hľadajú pokoj a komfort, je to bezpochyby výborná voľba. Tretia generácia Superbu je dôkazom, že auto nemusí byť výnimočné v jednotlivých aspektoch, aby celkovo poskytovalo skvelú užívateľskú hodnotu.
Veľké kolesá sú nádherné, ale vyklepú z vás dušu
Pri zvažovaní kúpy ojazdeného Škoda Superb je dôležité mať na pamäti, že tieto vozidlá často zaznamenávajú vysoké nájazdy kilometrov, prevažne vďaka častému využitiu na dlhých diaľničných trasách. Veľké kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami, hoci esteticky príťažlivé, môžu na nerovných slovenských cestách spôsobiť nepohodlie a značne zvýšiť náklady na ich obmenu v porovnaní s menšími rozmermi kolies.
Test Škoda Superb III. generácia ukázal, že po najazdení 150 000 km by malo byť zavesenie kolies stále funkčné, avšak môže nastať potreba výmeny tlmičov. Cena tejto údržby sa líši v závislosti od typu podvozku, pričom vozidlá s adaptívnymi tlmičmi DCC predstavujú drahší variant, kde výmena môže vyjsť až na štyrikrát vyššiu čiastku oproti štandardným tlmičom najvyššej kvality.
Ďalším bodom záujmu je medzinápravová spojka pri modeloch s pohonom 4×4, kde výrobca upravil odporúčania pre výmenu oleja na každé tri roky, bez ohľadu na najazdené kilometre. Proaktívna výmena oleja v spojke po 60 000 km môže predísť problémom. Toto pravidlo platí aj pre olej v prevodovke DSG. Pri motorovom oleji je vhodné pristupovať k výmene raz ročne alebo po každých 15 000 km, aby bol zaistený optimálny chod motora.
Superb 3 a najčastejšie problémy
Nevýhodou Superb tretej generácie, na ktorú mnohé recenzie a skúsenosti majiteľov poukazovali, je hlučnosť podvozku pri jazde. Za tepla tvárnené plechy vydávajú pri jazde špecifický zvuk a kvôli nastaveniu tlmičov je Superb hlučný aj pri jazde na nekvalitnej vozovke.
Pri výbere motora je lepšie vyhnúť sa 1.8 TSI spojenému so sedemstupňovou prevodovkou DSG vybavenou suchými spojkami a radšej zvoliť dvojliter TSI spolupracujúci so skriňou DSG s mokrými spojkami. Ďalšou nedokonalosťou tohto modelu sú brzdy. Dostatočne dimenzované ventilované kotúče 340 mm vpredu a 310 mm vzadu dostali iba vrcholné verzie 2.0 TSI (200 a 206 kW) s pohonom 4×4. Ostatné motory majú vpredu brzdové kotúče len 312 mm, vzadu plné 300 mm, ktoré pri tiahlom spomaľovaní dostávajú zabrať. Akonáhle sú brzdové doštičky len z polovice opotrebované, začnú hučať.
Kontrola Škody Superb III pred kúpou
Každopádne najdôležitejšie je si vozidlo pred kúpou poriadne preveriť a to najlepšie fyzickou kontrolou od odborníka. Predídete tým množstvu možných komplikácií, ktoré budete musieť riešiť hneď po kúpe vozidla. Škoda Superb 3 je síce spoľahlivé a dobre vyrobené auto, ale na našom trhu sa nájde množstvo kusov, ktoré nemali patričný servis alebo mali autonehodu. Ak nie ste práve šikovný automechanik, môžete využiť našu kontrolu vozidla pred kúpou a auto vám poriadne preklepne náš technik.
Urobte poriadny test Škoda Superb 3 a starostlivo vyberajte
Pokiaľ sa vám nedarí nájsť verziu kombi, neváhajte zvoliť liftback, ktorého praktickosť je porovnateľná s dlhým prevedením a je vhodný na dlhé cesty, najmä v spojení s dvojlitrovým dieselovým motorom. Aj keď je možné s ním jazdiť aj po meste, pre krátke trasy nie sú dieselové motory ideálnou voľbou.
Dôležité je vyhýbať sa vozidlám Škoda Superb, ktoré nemajú jasne dokumentovanú servisnú históriu a overiteľný nájazd kilometrov. Taká opatrnosť vám môže ušetriť rad problémov, obzvlášť s ohľadom na to, že niektoré vozidlá môžu mať za krátku dobu najazdených extrémne mnoho kilometrov.
Tretia generácia Škoda Superb zaujme najmä svojim dizajnom a priestornosťou ako pre cestujúcich, tak aj pre batožinu. Menej priaznivé sú skúsenosti so správaním DSG prevodoviek pri prvých modeloch, nedostatočným odhlučnením kabíny a slabšími brzdami, kde môžu zadné brzdy spôsobovať problémy.
V hodnotení ADAC, nemeckého automotoklubu, za rok 2021 sa predfaceliftová verzia Škoda Superb tretej generácie z rokov 2016 až 2018 umiestňuje s hodnotením na úrovni dvojok.
V nemeckom TÜV Auto Reporte 2021, ktorý hodnotí staršie vozidlá podľa výsledkov technických kontrol, sa Superb spoločne s Volkswagenom Passat, ktorý v Českej republike patrí tiež medzi najvyhľadávanejšie, umiestnil na 108. mieste z 129 hodnotených, čo ho radí do najhoršieho červeného pásma.
Nechajte si Superb preveriť skúseným technikom
Odborník na automobily vám môže poskytnúť podrobný pohľad na stav vozidla. Nezávislý technik má znalosti, ktoré vám môžu pomôcť identifikovať skryté problémy, ktoré by vás mohli potenciálne prekvapiť po zakúpení vozidla. Nezávislý technik tiež vozidlo dôkladne skontroluje, urobí testovaciu jazdu a nezabudne ani na diagnostiku vozidla. Myslite aj na to, že technik má špeciálne vybavenie na kontrolu vozidla a tiež presne vie, čo skontrolovať a kam sa pozrieť.
Konkrétny tip: Naša kontrola vozidla pred kúpou sa skladá z viac ako 170 kontrolné bodov. Zahrnem napríklad diagnostiku, testovaciu jazdu, meranie hĺbky a kvality laku a mnoho ďalšieho.
Sledujte nás prostredníctvom našich sociálnych sietí, nech vám neunikne žiadna novinka.