Kúpa ojazdeného automobilu s pohonom 4×4 môže byť komplikovaná, ale aj veľmi odmeňujúca. Pohon 4×4, známy tiež ako pohon všetkých kolies, ponúka lepšiu trakciu v náročných podmienkach, ako je sneh, ľad alebo nezjazdný terén. Avšak, vyberanie správneho vozidla a značky pohonu môže byť výzvou. V tomto článku sa pozrieme na kľúčové aspekty, ktoré by ste mali zvážiť pri nákupe ojazdených áut s pohonom 4×4, vrátane výhod a nevýhod tohto typu pohonu a špecifík jednotlivých výrobcov, ako je Audi quattro alebo BMW xDrive. Ako vybrať auto s pohonom 4×4?
Ako vybrať auto s pohonom 4×4? Úvod do pohonu štyroch kolies.
Pohon 4×4 znamená, že všetky štyri kolesá dostávajú krútiaci moment od motora, čo zvyšuje trakciu a stabilitu vozidla na klzkom alebo nezjazdnom povrchu. Existujú rôzne typy systémov 4×4, od trvalých systémov, ktoré neustále rozdeľujú krútiaci moment medzi kolesá, až po tie, ktoré sa aktivujú manuálne alebo automaticky.
AWD – Stály pohon 4×4
Systém štvorkolesového pohonu, známy tiež ako AWD, neustále prenáša energiu motora na všetky štyri kolesá. Tento prenos je uskutočňovaný cez hriadeľ a sadu troch diferenciálov, umiestnených medzi a na oboch osiach vozidla.
Tento typ pohonu získal popularitu vďaka modelom ako sú Audi Quattro, Subaru a pôvodná verzia Land Rover Defender. Je široko využívaný v mnohých súčasných SUV, vrátane tých od Mercedesu, Range Roveru, a Toyota Land Cruiser.
Diferenciály umožňujú rovnomerné rozdelenie sily medzi obe osi o 50:50 pomere. Avšak, v prípade preklzu jedného kolesa môže dôjsť k strate krútiaceho momentu na ostatných kolesách, čo môže vozidlo uväzniť. Riešením je pridanie uzávierky diferenciálu medzi nápravami, ktoré tento problém vyriešia. Uzávierka môže byť aktivovaná manuálne alebo elektronicky. Ďalšou možnosťou je použitie medzinápravového diferenciálu s pridanou spojkou, ktorá môže byť viskózna alebo elektronicky riadená.
Najmodernejšie vozidlá už nemusia mať uzávierku ani medzinápravovú spojku. Namiesto toho, elektronický systém detekuje preklz kolies a pribrzdí ich, čím zabraňuje strate krútiaceho momentu na ostatných kolesách. Tento pokročilý systém je možné nájsť napríklad v nových modeloch Mercedesu.
4WD – Spínaný/pripojiteľný pohon všetkých kolies
Niektoré vozidlá využívajú systém, kde je primárne aktívna iba jedna os, zatiaľ čo druhá os je zapájaná podľa potreby. Toto sa obvykle realizuje pomocou špeciálnej spojky, ktorá umožňuje prenos sily na sekundárnu os. Jeden z najznámejších príkladov tohto systému je technológia Haldex. Pôvodná generácia tejto technológie bola pomerne hrubá vo svojej funkcii, s nápadným zásahom pri zapojení zadnej osi. Postupom času došlo k vývoju, kde moderná elektronika neustále monitoruje otáčky kolies a efektívne reaguje na stratu priľnavosti, prispôsobuje sa situácii ešte pred vznikom problému. Rozdelenie sily medzi osami sa tak mení veľmi jemne a dynamicky, napríklad pri rozjazde sú preferované zadné kolesá kvôli lepšej trakcii.
Auto s pohonom 4×4 s viskóznou spojkou
Tento text popisuje základný typ pohonu všetkých kolies pre automobily, ktorý je ideálny pre menej náročných vodičov a bežné jazdné situácie, ako je napríklad stúpanie do kopca. Kľúčovým prvkom je tu systém, ktorý štandardne poháňa iba jednu nápravu vozidla. Pri strate trakcie dochádza k zmene viskozity oleja v systéme, čo aktivuje spojku a zapojí tak druhú nápravu. Tento proces prebieha automaticky a nevyžaduje žiadnu elektroniku, čo zaisťuje jednoduchosť a vysokú spoľahlivosť systému. Avšak tento systém nie je manuálne nastaviteľný a nie je ovládateľný, čo viedlo k jeho postupnému upúšťaniu u niektorých výrobcov automobilov. Napriek tomu sa tento typ pohonu stále používa u niektorých značiek, ako je Suzuki alebo Fiat Panda. Historicky bol tento systém využívaný aj v niektorých modeloch od Volkswagen a Porsche. Medzi hlavné nevýhody patrí nižšia efektivita, sklon k prehrievaniu spojky pri vyššej záťaži a neoptimálne chovanie vozidla v zákrutách.
Elektrický pohon všetkých kolies
Nech máte kompletný návod na to, ako vybrať ojazdené auto s pohonom 4×4, je potrebné započítať aj elektrický pohon. V súčasnom automobilovom priemysle, kde hybridné a plug-in hybridné technológie zaznamenávajú rastúcu popularitu, sa objavuje trend integrácie elektrických motorov na pohon jednotlivých náprav vozidiel. Tento prístup je obzvlášť viditeľný pri niektorých modeloch SUV od výrobcov ako Toyota a Lexus, rovnako ako pri novších plug-in hybridných modeloch od skupín ako PSA a Volvo. V základnom princípe to funguje tak, že spaľovací motor zaisťuje pohon predných kolies, zatiaľ čo zadné kolesá sú poháňané výhradne elektromotorom. To znamená, že medzi nápravami neexistuje mechanické spojenie, ale pohon je koordinovaný elektronickými systémami. Vozidlo tak aktivuje zadnú nápravu iba keď je to potrebné, na základe rozhodnutia elektroniky, alebo pokiaľ je zvolený špecifický jazdný režim. Vďaka absencii kardanového hriadeľa a kombinácii efektivity s lepšou trakciou sa jedná o veľmi efektívny systém. Pre správny chod systému je však nevyhnutné, aby boli batérie dostatočne nabité.
Ako na kontrolu ojazdeného auta s 4×4 pred kúpou?
Kontrola ojazdeného vozidla s pohonom všetkých kolies (4×4) vyžaduje špecifickú pozornosť a odborné znalosti, čo robí jej prevedenie skúseným technikom nevyhnutnou. Tento typ pohonu je technicky zložitejší ako štandardný dvojkolesový pohon, a preto môže skrývať rôzne potenciálne problémy, ktoré nie sú na prvý pohľad zrejmé.
- Komplexnosť systému 4×4: Pohon všetkých kolies zahŕňa zložité komponenty ako sú prevodovka, rozvodovka, diferenciály a ďalšie časti pohonného systému. Tieto komponenty môžu byť náchylné na opotrebovanie a poškodenie, najmä ak bolo vozidlo používané v náročných podmienkach, ako je terénna jazda.
- Skryté problémy: Bez odborných znalostí a vhodnej diagnostickej techniky môžu byť niektoré problémy prehliadnuté. To môže zahŕňať nadmerné opotrebenie, poškodenie spôsobené vodou alebo blatom, a problémy s elektronickým ovládaním pohonu 4×4.
- Bezpečnosť a spoľahlivosť: Nekvalitný alebo nefunkčný systém pohonu všetkých kolies môže významne ovplyvniť bezpečnosť a jazdné vlastnosti vozidla. Neodhalené problémy môžu viesť k nákladným opravám a môžu byť dokonca nebezpečné pre vodičov a ostatných účastníkov prevádzky.
- Hodnota vozidla: Diagnostika vykonaná skúseným technikom môže tiež poskytnúť dôležité informácie o celkovom stave vozidla a jeho hodnote. To je kľúčové pri vyjednávaní o cene pri kúpe ojazdeného vozidla s pohonom 4×4.
- Dlhodobá údržba: Profesionálna kontrola pomáha identifikovať potrebné údržbové zásahy a predchádzať tak možným budúcim problémom a drahým opravám.
Vzhľadom na tieto aspekty je nevyhnutné, aby si potenciálni kupci ojazdeného vozidla s pohonom všetkých kolies nechali vykonať dôkladnú kontrolu vozidla u skúseného technika, Ktorý má potrebné znalosti a vybavenie na posúdenie technického stavu a funkčnosti systému 4×4.
Sledujte nás prostredníctvom našich sociálnych sietí, nech vám neunikne žiadna novinka.