Nemecká spoločnosť TÜV dáva dohromady rebríčky, ktoré by mali zaujímať každého, kto si chce kúpiť ojazdené auto. Tento prehľad spoľahlivosti vozidiel, známy pod označením TÜV Report, je zostavovaný na základe digitálneho spracovania výsledkov technických prehliadok, ktoré zahŕňajú takmer deväť miliónov automobilov. Tieto údaje sa síce týkajú iba vozidiel prevádzkovaných v Nemecku, avšak vzhľadom na to, že na slovenskom trhu sa ponúkajú vozidlá rovnakých značiek a modelov, ponúkajú cenné informácie aj pre českých motoristov. Z analýzy vyplýva množstvo poznatkov o 224 rozličných modeloch áut, ktoré môžu poskytnúť zaujímavé údaje o ich spoľahlivosti. Aké sú teda najviac a najmenej spoľahlivé ojazdené autá do 7 rokov veku?
Priemerný vek ojazdeného auta?
Najviac a najmenej spoľahlivé ojazdené autá a ich priemerný vek? V roku 2022 sa priemerný vek automobilov v Nemecku prvýkrát dostal cez desaťročnú hranicu, čo ukázalo, že staršie autá majú tendenciu k vyššej frekvencii závad. Pri technických kontrolách sa zistilo, že zhruba 28,9% vozidiel vo veku dvanásť až trinásť rokov neuspelo kvôli technickým problémom, zatiaľ čo u vozidiel vo veku dvoch až troch rokov to bolo len 5,7%. Približne jedno z piatich vozidiel, čo zodpovedá 20,5%, malo počas kontroly zistené „významné“ alebo „nebezpečné“ závady. Navyše bol zaznamenaný mierny nárast týchto problémov o 0,3 percentuálneho bodu v medziročnom porovnaní, a tiež sa zvýšil podiel áut s menšími závadami o 0,5 percentuálneho bodu na celkových 11,21 TP5.
✅ Najspoľahlivejšie autá do 7 rokov veku
Ako sa zvyšuje vek používaných vozidiel, pozorujeme zaujímavý trend vo výkonnostných hodnoteniach a rebríčkoch spoľahlivosti, kde japonské automobilky začínajú dominovať. Táto tendencia sa prejavuje najmä u starších vozidiel, kde sa japonské značky nielenže často umiestňujú na predných priečkach za svoju nadpriemernú spoľahlivosť, ale aj za kvalitu a dlhovekosť svojich komponentov. V rámci desiatich najlepších modelov podľa najnovších hodnotení sa japonské automobily objavujú s výraznou prevahou, kde päť z týchto top pozícií zaujímajú práve vozidlá z Japonska. Tento fenomén môže byť pripísaný niekoľkým faktorom, vrátane prísnych štandardov výroby, dôrazu na kvalitu a inovácie v technológii, ktoré sú pre japonský automobilový priemysel typické. Táto vlastnosť japonských vozidiel ponúka spotrebiteľom väčšiu istotu v dlhodobej spoľahlivosti a minimálnych nákladoch na údržbu, čo je obzvlášť atraktívne pre tých, ktorí preferujú staršie a ojazdené modely.
Model | Poruchovosť |
Mazda CX-3 | 6,5 % |
Audi TT | 7,2 % |
VW Gold Sportsvan | 7,3 % |
Suzuki SX4 | 7,7 % |
Mercedes Triedy B | 7,8 % |
Suzuki Vitara | 8,0 % |
Mazda 2 | 8,1 % |
Audi Q2 | 8,3 % |
Honda Jazz | 8,4 % |
Mercedes Triedy A | 8,6 % |
❌ Najmenej spoľahlivé autá do 7 rokov veku
Na opačnom konci rebríčka spoľahlivosti sa stretávame s niekoľkými stálicami, ktoré používateľom často prinášajú starosti bez ohľadu na vek vozidla. Medzi týmito modelmi nájdeme autá značiek ako Dacia, BMW radu 5 a 6, Seat Alhambra, VW Sharan a Ford Ka. Tieto vozidlá sú známe tým, že majú tendenciu k častejším a niekedy aj vážnym závadám, čo môže byť pre majiteľa značnou finančnou záťažou. Zvlášť pri vozidlách od prestížnej mníchovskej značky môže byť cena opráv výrazne vyššia v porovnaní s tými z Rumunska. V prípade, že vozidlo dosiahne šesť alebo siedmich rokov, je už malá pravdepodobnosť, že by sa na opravy vzťahovala záruka, čo znamená, že majitelia týchto modelov by sa mali pripraviť na výdavky spojené s údržbou a opravami z vlastného vrecka. Nemusíme pripomínať, že takéto auto je nutné nechať podrobne skontrolovať skúseným technikom.
Model | Poruchovosť |
Dacia Dokker | 25,9 % |
BMW 5/6 | 24,8 % |
Dacia Duster | 24,6 % |
Dacia Logan | 22,4 % |
Ford Ka | 21,8 % |
Dacia Sandero | 21,0 % |
BMW X5/X6 | 20,8 % |
VW Sharan | 19,8 % |
BMW 2 Active Tourer | 19,6 % |
Seat Alhambra | 19,4 % |
Fyzická kontrola ojazdeného auta je dôležitá!
Fyzická kontrola vozidla pred jeho kúpou skúseným technikom je neoceniteľným krokom, ktorý môže potenciálnym kupcom ušetriť nemalé množstvo finančných prostriedkov a budúcich starostí. Tento proces umožňuje odhaliť skryté problémy a technické nedostatky, ktoré by mohli byť pri bežnom pohľade prehliadnuté. Skúsený technik je schopný posúdiť celkový technický stav vozidla, vrátane motora, prevodovky, brzdového systému, podvozku a ďalších kľúčových komponentov. Jeho profesionálny posudok môže odhaliť potenciálne riziká, poskytnúť realistický odhad budúcich nákladov na údržbu a opravy a zároveň overiť, či vozidlo spĺňa všetky bezpečnostné normy. V neposlednom rade môže takáto prehliadka poskytnúť silný vyjednávací argument pri stanovovaní konečnej kúpnej ceny. Vzhľadom na to, že nákup ojazdeného vozidla predstavuje významnú investíciu, je investícia do jeho dôkladnej kontroly skúseným odborníkom rozumným a opodstatneným rozhodnutím. Tento krok je dôležitý a je jedno, či sa jedná o najviac alebo najmenej spoľahlivú ojazdeninu.
Sledujte nás prostredníctvom našich sociálnych sietí, nech vám neunikne žiadna novinka.