Aké vybrať ojazdené MPV do 500 tis. kč? Po uvedení modelu Renault Espace na trh v roku 1984 zaznamenali vozidlá MPV na našich cestách obrovský nárast popularity.
Na trhu však zostalo len niekoľko málo modelov a teraz pomaly vymierajú kvôli prudkému nárastu predaja vozidiel SUV, ktoré už nie sú také praktické a ani priestranné. K dispozícii je však stále skvelý výber ojazdených rodinných MPV, ktoré ponúkajú veľkorysý vnútorný priestor a výnimočnú funkčnosť. Väčšina z nás chce ojazdené MPV do 500 tis. Sk na prepravu celej rodiny, prečítajte si, aké skvelé možnosti môžete na trhu s ojazdenými vozidlami nájsť.
Ford S-Max
+ Veľmi dobré jazdné a dynamické vlastnosti
+ Pri správnej údržbe spoľahlivé motory
+ Patrí medzi tie priestrannejšie
+ Celkom komfortné zvezenie
– Pekné kusy sú stále celkom drahé
– Infotainment Sync2 je slabší
– Automatická prevodovka Powershift má menšiu životnosť
– Kolísavá kvalita predávaných kusov, nutné preverenie pred kúpou
Začnime tým, že sa dodáva s dobrou ponukou benzínových aj naftových motorov as mnohými rôznymi úrovňami výbavy. V zákrutách má dostatok priľnavosti a náklony sú tiež pod kontrolou, takže sa nemusíte báť kľukatých ciest. Odpruženie tlmí pohodlne väčšinu nerovností, takže jazda je pohodlná, ale riadenie je celkom ostré a citlivé. Ak hľadáte väčšie sedemmiestne vozidlo, pozrite sa na Ford Galaxy, ktorý je podobný S-Maxu, ale je dlhší a vyšší, takže cestujúci majú viac miesta.
Prvé dva rady sedadiel v modeli S-Maxu majú dostatok miesta pre nohy aj hlavu, ale hoci tretí rad sedadiel je vhodný pre deti, vyšší cestujúci budú mať problémy. Prístup je však dostatočne jednoduchý. Interiér S-Maxu nie je ako typické MPV. Sedadlo vodiča je nižšie ako u konkurencie, takže sa necítite ako vodič autobusu. Vďaka obrovskému čelnému sklu a bočným oknám budete mať stále super výhľad von.
Po facelifte v roku 2019 pribudli predné sedadlá s ešte väčším rozsahom nastavenia. Nebojte sa, aj na S-Maxe pred faceliftom si ľahko nájdete dobrú a pohodlnú polohu za volantom a môžete si zmeniť rozloženie bedrovej opierky. Na palubnej doske nájdeme osempalcový dotykový systém, ktorý slúži hlavne na ovládanie navigácie (príplatková výbava) a audiosystému. Všetky verzie sú štandardne vybavené parkovacími senzormi a to ako vpredu, tak aj vzadu. Logickou voľbou do S-Maxa a Galaxy je naftový agregát. Motor 2.0 TDCI sa postupom času vypracovala k spoľahlivosti. Základ pre tento motor si Ford prevzal z predošlej generácie, ktorý sa vyskytoval aj pri vozidlách Peugeot.
Kto je favorit?
Ford S-max je asi naším favoritom, je všestranný, pohodlný, spoľahlivý a aj základná výbava je celkom bohatá. Pokiaľ vašou podmienkou bude automatická prevodovka, možno by som sa pozrel po inom modeli. Najväčšou slabinou Galaxy je totiž práve automatická prevodovka Powershift, ktorá síce funguje dobre, ale iba keď funguje. Pri tejto prevodovke sa s problémami stretávame už pri nájazdoch pod 200 tis. kilometrov a jej oprava môže byť veľmi nákladná. Preto pred kúpou nesmiete zanedbať testovaciu jazdu a poriadne si prevodovku vyskúšať. Ak nemáte po ruke žiadneho spoľahlivého mechanika, môžete využiť našu Kontrolu vozidla pred kúpou.
Volkswagen Sharan
+ Dobrá automatická prevodovka DSG
+ Spoľahlivé Dieselové motory
+ Posuvné zadné dvere
+ Kvalitne spracovaný interiér
– Problémové benzínové motory
– DCC podvozok so slabšou výdržou
– Vysoká obstarávacia cena
– Veľké množstvo kusov z dovozu
Rozmery Sharanu pripomínajúce krabici sa skvele hodia na určitý druh použitia. Prevážanie nábytku, prevážanie detí, domácich maznáčikov a nákupných tašiek. Môže vyzerať striedmo a krabicoidne ale Sharan je úplne vhodný na daný účel. Neoslní, nenadchne ale jednoducho robí čo má a vie to robiť dobre. Ak hľadáte spoľahlivé auto, najlepšie s automatickou prevodovkou v kategórii MPV do 500 tis. kč, potom je podľa nás najlepšou voľbou Volkswagen Sharan (prípadne Seat Alhambra) s prevereným motorom 2,0 TDI a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Sharan nemá žiadne vyložené slabiny a pokiaľ nenarazíte na zlý kus, tak sa nemusíte báť, že si budete musieť zaobstarať permanentku do najbližšieho servisu. Celkovo funguje obvykle dobre aj vo vyšších nájazdoch bez väčších závad alebo ťažkostí. Prvé nákladnejšie opravy môžu nastať po prekročení hranice 200 tis. kilometrov. Môže vás čakať výmena zadného uloženia spodných ramien, rozvodová sada a pokiaľ máte kúsok s adaptívnym podvozkom, potom môžu potrápiť opotrebované tlmiče DCC.
Asi nemá zmysel sa venovať inej motorizácie ako turbodieselu 2.0 TDI. Ten je nielen najrozšírenejší, ale aj spoľahlivý a najúspornejší. Netrápia ho nejaké zásadné technické závady a pri správnej starostlivosti vám bude robiť radosť veľmi dlho. Veľkou výhodou môžu byť aj zadné posuvné dvere, ktoré vám umožnia pohodlné nastupovanie. Nevýhodou naopak väčšia obstarávacia cena. Pokiaľ ale hľadáte spoľahlivé a zvestrané MPV pre celú rodinu a najlepšie s automatom, ste doma.
Citroën C4 Grand Picasso
+ Spoľahlivá automatická prevodovka
+ Spoľahlivé Dieselové motory
+ Lacnejšie obstarávacie náklady
+ Lacnejšie opravy prevodovky
– Nudnejšie jazdné vlastnosti
– DCC podvozok so slabšou výdržou
– Poruchovosť systému AdBlue
– Nepreverené importy z cudziny
Ceny sú nižšia ako u konkurencie. Áno s týchto troch kandidátov na ideálne rodinné MPV do 500 tis. kč je Grand Picasso najlacnejší, ale určite nie najhorší. Aký motor je do Picassa najlepší? Určite dvojlitrový diesel, najlepšie kombinovaný s automatom. Silnejšia verzia 120 kW ho má vždy, pri slabšej 110 kW sa stretnete aj s manuálom. Veľkosťou ho prirovnáme skôr k S-Maxu, je teda o niečo menší ako Sharan, ale o miesto mať určite núdzu nebudete. Minimalistickej palubnej doske dominuje v modeloch od špecifikácie Feel 12 palcový displej infotainmentu, ktorý je taký veľký a prehľadný, že si ho užijete aj zo zadných sedadiel. Dopĺňa ho menší 7 palcový dotykový displej, ktorým budete ovládať všetko potrebné.
Picasso si ale určite nebudete kupovať kvôli veľkým displejom, ale kvôli priestoru. Je to naozaj sedemmiestny automobil s dostatkom miesta pre všetkých, alebo päťmiestny automobil s obrovským batožinovým priestorom. pred kúpou je určite potrebné poriadne skontrolovať všetky prvky výbavy a infotainmentu. Nezabúdajte, že ide o francúzske auto au nich nikdy neviete. Preto si auto pred kúpou vždy nechajte poriadne preklepnúť automechanike. Radi vám s tým pomôžeme, pozrite na našu previerku auta pred kúpou TU.
Sledujte nás prostredníctvom našich sociálnych sietí, nech vám neunikne žiadna novinka.