Test Škoda Rapid

Škoda Rapid bol uvedený na trh v roku 2012 ako cenovo dostupnejšia náhrada za populárny model Octavia Tour. Rapid využíva koncernovú platformu PQ25, ktorú zdieľa napríklad s Audi A1 a Volkswagenom Polo. Tento model bol na trhu až do roku 2019, kedy bol nahradený úplne novým modelom Škoda Scala. Rapid mal vyplniť medzery medzi modelmi Fabia a Octavia a priniesť zákazníkom priestranné, ale cenovo dostupné vozidlo. Svojím dizajnom a funkciami sa snažil prilákať nielen súkromných kupcov, ale aj firmy hľadajúce spoľahlivý a praktický automobil pre svoje flotily. Poďme sa teda pozrieť na test Škoda Rapid.

Priestor a komfort

Test Škoda Rapid odhalil, že hoci má Rapid technicky bližšie k Fabii, ponúka vo vnútri dostatok priestoru, najmä na zadných sedadlách, kde vyniká vo svojej triede. Kufor je veľký a praktický, čo ocenia rodiny aj jednotlivci potrebujúci dostatok úložného priestoru. Komfort však nie je najsilnejšou stránkou Rapidu. V interiéri je vyššia úroveň hluku a jazda nie je príliš pohodlná kvôli tuhšiemu podvozku, ktorý bol navrhnutý s ohľadom na vyššiu užitočnú hmotnosť.

Malé kolesá s vysokým profilom pneumatík sú pre slovenské cesty ideálne – 15″ sú najlepšou voľbou, 16″ už drncajú a 17″ sú pre bežné cesty nevhodné. Vďaka tomuto nastaveniu podvozku je auto stabilné, ale menej komfortné na nerovných povrchoch, čo môže byť nevýhodou pri dlhších cestách.

Test Škoda Rapid

Riadenie a stabilita Škody Rapid

Rapid sa riadi lepšie ako napríklad Citroën C-Elysée a Peugeot 301, avšak jeho smerová stabilita na diaľnici za silného vetra je slabá. Pri jazde v mestskej premávke a na okreskách však Rapid poskytuje dobrý jazdný komfort a ovládateľnosť, čo ocení väčšina bežných vodičov.

Obľuba na trhu

Na trhu bol Rapid obľúbený najmä medzi firmami, ktoré ho využívali ako náhradu za drahšie Octavie. To často viedlo k tomu, že služobní vodiči s autami nešetrili, čo sa prejavuje na stave mnohých firemných vozidiel. Firemné vozidlá bývajú často viac opotrebované a ich interiéry môžu vykazovať známky intenzívneho používania.

Naopak autá po súkromných majiteľoch bývajú v lepšom stave vďaka nižšiemu nájazdu a starostlivejšiemu zaobchádzaniu. Súkromní majitelia často dbajú na pravidelný servis a údržbu, čo zvyšuje šancu na nájdenie dobre udržiavaného vozidla.

Test Škoda Rapid

Test Škoda Rapid – motory a spoľahlivosť

Odporúčané motory

1.2 TSI
Tento benzínový štvorvalec je najspoľahlivejšou voľbou pre Rapid. Prevedenie v Rapide má odolnejšiu rozvodovú reťaz a väčšina problémov s ním bola vyriešená. Spotreba sa pohybuje okolo 6 l/100 km, ale úsporný vodič dokáže jazdiť aj za 5 litrov. Odporúča sa tankovať aditivované palivo pre lepšiu kondíciu vstrekovačov. Tento motor je ideálny pre každodenné mestské jazdenie aj dlhšie výlety, kde oceníte jeho nízku spotrebu a solídny výkon.

1.4 TSI
Motor 1.4 TSI dáva zmysel, ak chcete automat, ale jeho spoľahlivosť nie je ideálna. Problémy s rozvodovou reťazou a sedemstupňovým DSG so suchými spojkami sú bežné. Pokiaľ sa rozhodnete pre tento motor, voľte verziu po modernizácii s motorom EA211 a remeňovými rozvodmi. Aj napriek svojim problémom ponúka tento motor slušný výkon a hladkú jazdu, čo môže byť lákavé pre tých, ktorí preferujú automatickú prevodovku.

Fyzická kontrola vozidla technikom už zajtra

1.6 TDI
Tento dieselový motor je vhodný, pokiaľ má za sebou pravidelný servis a menší nájazd. Pevný zotrvačník síce duní, ale filtre pevných častíc fungujú správne. Naftový Rapid má spotrebu okolo 5 l/100 km, ale mechanická päťstupňová prevodovka môže po vysokých nájazdoch drhnúť. Dieselové motory sú obľúbené pre svoju ekonomickosť a dlhú životnosť, čo z nich robí dobrú voľbu pre časté a dlhé jazdy.

Motory na zamyslenie

1.0 TSI
Trojvalcová jednotka 1.0 TSI je síce moderná, ale z vodičského pohľadu je staršia 1.2 TSI lepšia voľba. Motor 1.2 TSI EA211 po modernizácii je spoľahlivejší a ponúka lepší výkon. Trojvalec 1.0 TSI môže byť vhodný pre krátke mestské trasy, ale na dlhších cestách alebo pri vyšších rýchlostiach nemusí byť taký pohodlný a výkonný.

1.4 TDI
Test Škoda Rapid odhalil, že trojvalcový dieselový motor 1.4 TDI nie je taký kultivovaný ako 1.6 TDI a má horší nástup z nízkych otáčok. Tento motor tiež nie je tak tichý a hladký ako štvorvalcové alternatívy, čo môže byť nevýhodou pri dlhších cestách.

Test Škoda Rapid Spaceback

Ponuka infotainmentu

Testovaná Škoda Rapid ponúkne hudobné a navigačné systémy ktoré sú založené na druhej generácii koncernovej modulárnej stavebnice infotainmentu. K dispozícii je systém ŠKODA Surround, Bluetooth s hlasovým ovládaním a zásuvky USB. Pomocou rozhrania pre chytré telefóny SmartLink+ – obsluhuje štandardy Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink™ – je navyše možné na displeji vozidla ŠKODA RAPID využívať aplikácie alebo prenášať do smartfónu dáta z vozidla. Od výbavového stupňa Ambition je k dispozícii systém Media Command 2.0, ktorý umožňuje ovládať palubný infotainment Amundsen zo zadných sedadiel prostredníctvom mobilnej aplikácie.

Test Škoda Rapid Spaceback

Typické závady

  • Unavená päťstupňová prevodovka (hlavne pri 1.6 TDI po vysokých nájazdoch)
  • Poruchy dvojspojkovej prevodovky 7DSG
  • Klepanie od podvozku (obvykle tyčky stabilizátora)
  • Prehryznuté káble od kún (hlavne 1.2 TSI)
  • Opotrebovaný interiér (plasty, sedadlá, čalúnenie) vo firemných vozidlách

Kontrola Škody Rapid pred kúpou

Pred nákupom ojazdenej Škody Rapid je dôležité dôkladne preveriť niekoľko kľúčových aspektov, aby sa zabezpečilo, že investujete do spoľahlivého a dobre udržiavaného vozidla. Prvým krokom je kontrola histórie vozidla pomocou VIN čísla, čo vám poskytne prehľad o predchádzajúcich nehodách, servisoch a prípadných právnych problémoch. Ďalej odporúčame dôkladnú prehliadku karosérie, kde treba venovať pozornosť známkam korózie, nerovností v laku či nezrovnalostiam v medzerách medzi panelmi, ktoré môžu naznačovať opravy po nehodách. Odbornú pomoc pri kontrole vozidla pred kúpou vám ponúkne nezávislý technik, ktorý posúdi celkový stav vozidla.

Interiér by mal byť skontrolovaný na opotrebenie, najmä pri firemných vozidlách, kde môžu byť sedadlá, čalúnenie a plastové diely výrazne opotrebované. Nezabudnite otestovať všetky elektronické funkcie, ako sú klimatizácia, infotainment systém a okná. Pod kapotou skontrolujte úniky oleja, stav kvapalín a počúvajte motor pri štarte aj počas jazdy – akékoľvek neobvyklé zvuky môžu naznačovať mechanické problémy.

Zvláštnu pozornosť venujte podvozku, ktorý môže byť pri Rapide tuhý. Prejdite sa po nerovnom povrchu a počúvajte prípadné klepanie alebo vŕzganie, čo môže naznačovať opotrebenie tyčiek stabilizátora alebo iných komponentov. Pri skúšobnej jazde tiež vyskúšajte rôzne rýchlosti a manévre, aby ste zistili, ako auto reaguje – obzvlášť na diaľnici v silnom vetre, kde Rapid môže strácať smerovú stabilitu.

Pokiaľ si nie ste istí, je dobré si vziať na prehliadku nezávislého technika, ktorý môže poskytnúť odborný názor na stav vozidla. Dôkladná kontrola pred kúpou vám môže ušetriť značné náklady na budúce opravy a zaistiť, že váš nový Rapid bude spoľahlivým a bezpečným vozidlom.

Kontrola vozidla pred kúpou

Záver testu Škody Rapid

Škoda Rapid je praktický a priestranný automobil, ktorý ponúka dobrý pomer ceny a výkonu. Pre najlepší zážitok odporúčame motory 1.2 TSI a 1.6 TDI. Pri výbere ojazdeného Rapidu venujte pozornosť servisnej histórii a stavu vozidla, najmä pokiaľ ide o firemné vozidlo. Rapid môže byť skvelou voľbou pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivé a cenovo dostupné auto s dostatkom priestoru a solídnou výbavou.

Sledujte nás prostredníctvom našich sociálnych sietí, nech vám neunikne žiadna novinka.

Mrknite aj na naše sociálne siete!

Najnovšie články